Storytelling od dłuższego czasu jest trendem wznoszącym, używanym przez firmy, które chcą w jakiś sposób opowiedzieć swoją historię. Czy poza budowaniem swojej marki i przekazywaniu ciekawych informacji można go wykorzystać w branży eventowej? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.
Początek, rozwinięcie i zakończenie
Historie są potężnymi nośnikami pomysłów, są czymś, co jednoczy ludzi w każdym wieku, ze wszystkich krajów i środowisk. Jeśli nie używasz narracji marki w swoich wydarzeniach, wówczas tracisz potężną okazję do nawiązania relacji z uczestnikami, potencjalnymi klientami i całym ogółem społeczeństwa. Budowanie świadomości marki powinno być realizowane za pomocą trzymania silnych więzi z odbiorcami poprzez opowiadanie historii. Ciekawy przekaz oraz dobrze przemyślany content w połączeniu z silnie oddziałującym narzędziem storytellingu – to połączenie, które sprawdzi się w każdym medium i przynosi zdumiewające efekty, szczególnie w Internecie.
Nawiązując do storytellingu, warto wyraźnie zaznaczyć, że znalazł on swoje zastosowanie w eventach, a dokładniej w dwóch kwestiach, po pierwsze jako opowiadanie marki lub produktu poprzez event, który będzie rozwijać przekaz namacalnych doświadczeń odbiorcy. Po drugie jako historia, do której zaprosimy uczestników przedsięwzięcia. W efekcie końcowym to właśnie oni są bohaterami eventu. W takim przypadku to marka lub produkt są jedynie elementem całej układanki. Organizacja eventów wyróżnia się na tle pozostałych środków służących do komunikacji, w przeciwieństwie do innych form pozwala na kreowanie angażujących zmysłów odbiorcy.
Niezapomniany świat przeżyć
Dobra opowieść powinna zagłębić uczestnika w niezapomniany świat przeżyć, w taki, gdzie odbiorca będzie zaskoczony lub po prostu poczuje, że odnalazł coś ważnego dla siebie. Historię można przeprowadzić na dwa sposoby – w pierwszym większa część przedsięwzięcia jest opowiadana zanim wystartuje event. Drugi sposób to wykreowanie ciekawego i niepowtarzalnego świata bohaterów, wpływającego na przeżycia każdego z uczestników. Taka formuła zwykle dopiero po imprezie pozwala na zrozumienie chronologicznego sensu wydarzeń, w którym mieli okazję partycypować goście.
Jeżeli zależy Nam na ciekawym budowaniu przekazu i wdrożenia odbiorców w świat eventu, warto pomyśleć nad wizualizacją historii za pomocą storyboardu. Taką technikę można zastosować podczas organizacji wydarzeń, korelując podróż klienta dla jego odbiorców wraz z osią czasu – wówczas tworzymy zarys całego przedsięwzięcia. Storyboardy są na tyle skuteczne i elastyczne w swoim działaniu, że pozwalają na dopasowanie świata przeżyć do przepływu narracji.
Gdy firma postanowi zorganizować event, powinna trochę szerzej spojrzeć na całą sytuację. Należałoby na chwilę cofnąć czas i pomyśleć jeszcze o zaczęciu opowiadania historii przez rozpoczęciem samego wydarzenia. Będzie to tylko urywek z historii, którego ciąg wszyscy będą chcieli poznać. Wydłuży się wówczas czas wydarzenia, w którym uczestnicy z zaangażowaniem będą chcieli uczestniczyć w dalszej części historii. Tu można wspomnieć o Tomorrowlandzie, który przed rozpoczęciem samego wydarzenia, rozpoczyna opowiadanie historii za pomocą wysyłania skrzynek ze skarbami kluczami zamiast standardowych biletów.
Każda historia ma swój początek, rozwinięcie, zakończenie i bohaterów wydarzenia. Każdy uczestnik szuka porządku chronologicznego i sensu, który możliwy jest do zrealizowania za pomocą wszystkich punktów styku. Partycypujący w wydarzeniu będą zadawać sobie pytanie: jaką wiedzę wyniosą z eventu i z jakimi wrażeniami podzielą się ze swoimi znajomymi po jego zakończeniu. Za pomocą storytellingu można również budować przekaz w Internecie i na mediach społecznościowych. Wykorzystanie storytellingu w eventach to innowacyjne narzędzie, które pomaga w nawiązywaniu kontaktu z odbiorcami i kreuje unikalny świat przeżyć Twojej marki na każdej płaszczyźnie. Uzyskanie finalnego efektu to właśnie pomóc budować marce silne więzi i umacniać je z odbiorcami.Storytelling w branży eventowej jest coraz to chętniej i powszechniej wykorzystywany, ale aby wydarzenie zrealizować z powodzeniem, trzeba zbudować ciekawą historię, wywołującą w uczestnikach autentyczne emocje, które będzie można następnie przełożyć na produkt.
Źródła:
https://mciexperience.com/how-brand-storytelling-at-events-makes-your-brand-come-to-life/
https://event-live.pl/storytelling-w-eventach/
https://inspire.ibtmevents.com/2016/07/01/5-tips-to-design-a-storytelling-event/