powrót

Jak branża eventowa musi sobie radzić w dobie koronakryzysu?

Od marca 2020 roku Polska zmaga się z epidemią koronawirusa, blisko 97% wydarzeń zostało odwołanych, przeniesionych na inne terminy, a także przekształconych w eventy online ze względu na wprowadzone obostrzenia na terenie kraju. Koronakryzys dotknął niemal wszystkie części gospodarki, wiele z nich musiało elastycznie dostosować się do nowej codzienności. Jak z kolei radzi sobie branża eventowa?

Odwołanie wydarzeń

Taka sytuacja miała miejsce wtedy, gdy termin imprezy był zbyt bliski lub nie można było jej przesunąć – organizatorzy byli zobowiązani wówczas do zwrotu pieniędzy dla uczestników lub zaproponowania im voucherów, które będą mogli wykorzystać w następnym roku w nadchodzącym wydarzeniu. Z takiej opcji zaproponowania „zamrożenia środków” zdecydowało się wielu organizatorów koncertów oraz festiwali muzycznych. Co ciekawe, wielu użytkowników zyskało również na sprzedaży biletów, w sytuacji, gdy pula biletów została całkowicie wyczerpana. Użytkownicy za pomocą różnych platform biletowych mogli sprzedać swoje bilety za znacznie wyższą kwotę od tej za którą mieli okazję kupić

Zmiana formy wydarzenia

Nową formułą branży eventowej do organizowania wydarzeń kulturalnych i rozrywkowych stały się eventy online oraz eventy hybrydowe – łączące wydarzenie w formie offline wraz z onlin’em. Oznacza to, że pozwalają gromadzić się części użytkownikom w realnej przestrzeni, natomiast pozostała (większa) grupa odbiorców z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych, uczestniczy w takim wydarzeniu zdalnie. 

Ciekawą inicjatywą powstałą w odpowiedzi na oczekiwania ludzi, którym brakowało wyjścia domu, stały się outdoorowe kina samochodowe. Zmiany można było zaobserwować również w kulturze, mianowicie w muzeach i galeriach sztuki, które organizowały spacery wirtualne, mogliśmy poczuć się jakbyśmy na żywo byli w takiej placówce. Przeniesienie do online instytucji kultury borykało się z problemem monetyzacji realizowanych usług, dlatego powstały chociażby platformy streamingowe, umożliwiające sprzedaż biletów na transmitowane wydarzenie itp. Takie formy organizacji z pewnością zapewniły bezpieczeństwo na imprezach, minimalizując szansę na spotkanie się w większym gronie uczestników. 

Koncerty online

Za pośrednictwem portali społecznościowych, organizacja koncertów na żywo stała się genialną inicjatywą, która odbiła się dużym echem i spotkała z pozytywnym rozgłosem. Po wybuchu pandemii koronawirusa, większość państw rekomendowała zachowanie domowej kwarantanny, stąd wszystkie zgromadzenia zostały odwołane. 

Wielu artystów i wytwórni w tym nietypowym czasie doceniło strumieniowanie muzyki na żywo. Dzięki takiemu rozwiązaniu, można było wygodnie we własnym łóżku, oglądać koncert na telewizorze czy komputerze, bez konieczności wychodzenia z domu. Muzycy w ten sposób chcieli dostarczyć koncertowego świata przeżyć swoim fanom, nie narażając ich na kontakt bezpośredni kontakt z ludźmi, a jednocześnie zapewniając im bezpieczeństwo na imprezie online. 

Świadomość rynku

Budowanie świadomości rynku stało się jednym z najważniejszych obszarów przekształcania się branży eventowej. Komunikacja powinna być kierowana nie tylko do naszych klientów, ale także partnerów biznesowych i współpracowników, a to wszystko oparte na bieżącej obserwacji danych i wprowadzeniu nowoczesnych rozwiązań. To wyjątkowy czas, w którym należy się rozwijać, dzielić się wiedzą, a w szczególności pomagać sobie. 

Przyszłość branży eventowej

Organizacja wydarzeń w takiej formie jak przed wybuchem pandemii, nie będzie jeszcze długo możliwa. Wydarzenia w tej branży to nie tylko rozrywka, wiedza, webinary, ale również budowanie sieci kontaktów i spędzanie czasu z osobami o takich samych zainteresowaniach jak nasze. Eventy online przyniosły również wiele korzyści, m. in. finansowe, większe zaangażowanie użytkowników, a także wymierność działań marketingowych. 

Trzeba zdecydowanie podkreślić, że aktualna sytuacja zmieniła całkowicie branżę eventową. Rynek zostanie bardzo szybko zweryfikowany, a zwycięzcami zostaną ci, którzy szybko dostosują się do nowo obowiązujących realiów i nauczą się narzędzi niezbędnych do funkcjonowania w tej hermetycznej branży.

Źródła:

https://nowymarketing.pl/a/26021,branza-eventowa-w-czasach-pandemii-koronawirusa
https://marketerplus.pl/teksty/artykul-z-wydania-drukowanego/czy-branza-eventowa-przetrwa-koronawirusa/