Według raportu „Eventy online” przygotowanego przez agencję Live Age, 85 proc. respondentów uważa, że eventy online zostaną z nami już na stałe. Nie jest tajemnicą, że organizacja wydarzeń podczas pandemii masowo przeniosła się do Internetu. Taką formę prowadzenia webinarów, szkoleń czy konferencji znamy od lat, jednak dopiero teraz jest ona alternatywą do spotkań, które wcześniej były realizowane na żywo.
Eventy online jako narzędzie marketingu
Event marketing jako narzędzie doceniane jest coraz bardziej, a jego popularność stale rośnie. Aktualnie to skuteczny środek wykorzystywany do spełniania celów biznesowych. Podczas lockdownu, zauważyliśmy wysyp eventów online organizowanych w formie konferencji, webinarów, szkoleń oraz przeprowadzania zajęć dydaktycznych w szkołach czy uniwersytetach. Osoby odpowiedzialne za organizowanie wydarzeń w WEBie musiały odnaleźć nową pozycję w całkowicie nowej dla nich sytuacji, nic więc dziwnego, że popełniali błędów podczas organizowania eventów online. Zaskakującą obserwacją po paru miesiącach jest fakt, iż wyniki technologii jako bariery dla organizatora jak i uczestników są stosunkowo niskie. Raport przeprowadzony przez Live Age pokazał, że jedynie dla 28% uczestników kłopoty techniczne były przyczyną opuszczenia wydarzenia.
Kiedy online a kiedy stacjonarnie?
Badania pokazały, że 72 proc. ankietowanych nie miała okazji organizować przed pandemią eventów online w sieci, natomiast obecnie planują lub podejmują takich działań. Spora większość, bo aż 65% zamierza zorganizować webinary i szkolenia, ale również relatywnie duża liczba, bo 48% badanych planuje przenieść prowadzenie konferencji do sieci. Wygląda na to, że wydarzenia w sieci to aktualnie najskuteczniejsze i najbezpieczniejsze narzędzie, które w całości może zastąpić spotkania face to face. Forma eventów online mogła sprawić, że wszyscy zdążyliśmy ulec zmęczeniu, ale w praktyce wirtualne wydarzenia bywały dla wielu bardzo korzystne. Organizatorzy imprez twierdzą, że wydarzenia w formie webinarów, szkoleń czy konferencji przeniesionych do sieci są „zdrowsze dla środowiska”, m. in. mają oszczędzać czas uczestników, ponieważ nie muszą przemieszczać się do często odległych lokalizacji. Ponadto są tańsze – organizatorzy mogą zrezygnować z wynajmu lokali lub usług cateringowych, zatem cena automatycznie ulega zmianie, gdyż koszty ulegają zmianie. To co przemawiało na korzyść dla wielu to również ich elastyczność.
Istnieją też oczywiste wady eventów online – ograniczony czas na nieoczekiwane więzi z pozostałymi uczestnikami imprezy, brak też cateringu czy darmowych drinków. Bywa, że rozpraszani jesteśmy przez takie czynniki jak e-maile, dzieci lub nasza uwaga po prostu skupia się na czymś zupełnie innym.
Eventy online z pewnością pozostaną z nami na dłużej, mimo początkowych trudów z wdrożeniem w rytm funkcjonowania nowej rzeczywistości – doskonale sobie z nimi poradziliśmy. Obecna sytuacja sprzyja takiego typu rozwiązaniom jak webinary, szkolenia i konferencje przeniesione do sieci, dodatkowo przemawia za tym fakt, że to najlepsza i najbezpieczniejsza technologia jaką mamy aktualnie dostępną.
Źródła:
https://sifted.eu/articles/virtual-events-startups/
https://contentstandard.pl/eventy-online-jak-organizowac/